גרינפיס טוענים כי מדיניות ממשלתית שתבטיח עמידה ביעד הזה תוביל לחיסכון מצטבר בעלויות דלקים של 94 מיליארד אירו עד 2050, שהם כ-2.4 מיליארד אירו לשנה בממוצע. עלות ההשקעה הנדרשת על מנת להגיע ליעד מוערכת על ידי גרינפיס ב-1.9 מיליארד אירו בשנה וגבוהה ב-15% בלבד מההשקעות הנדרשות בהקמת תחנות כוח בתרחיש החלופי.
הדוח שהוגש לקראת יום כדה"א החל מחר קובע כי ישראל נכשלה עד כה במימוש הפוטנציאל העצום של השמש כמקור לייצור אנרגיה סולארית. "ניתוח שוק החשמל בישראל מעורר דאגה", קובע גרינפיס ומציין כי בעשור האחרון גדלה צריכת החשמל בישראל ב-36% בעוד היקפי ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות נשארו שוליים. אנרגיה מתחדשת ובעיקר דודי השמש וענף ייצור החשמל הסולארי הם מקור ל-5% בלבד מצריכת האנרגיה הראשונית בישראל. הממוצע העולמי עומד על 25% מסך יכולת הייצור המותקנת ו-20.3% מסך החשמל המופק ממקורות אנרגיה מתחדשת. עיקר האנרגיה ממקורות מתחדשים מנוצל לחימום מים בבתים באמצעות דודי שמש בעוד שתרומת האנרגיה המתחדשת לייצור החשמל היא בשיעור שהוא "מן הנמוכים בעולם". בגרינפיס מאשימים במצב את המדיניות הממשלתית בישראל המבטאת לדעתם "תמיכה חזקה בדלקים מזהמים" ובהם פחם, סולר מזוט ואף גז טבעי. "מדיניות האנרגיה", קובע הארגון, "משאירה את האנרגיה הסולארית בשוליים".
גרינפיס ממליץ לממשלה על שורת צעדים שיוכלו לקדם את ישראל לעבר היעד של 50% ב-2050 ובהם הענקת תמריצים לרכישת מכוניות קטנות, פיתוח תשתיות הרכבת הקלה, התחתית ובינעירונית והסבת התחבורה הציבורית להנעה היברידית המשלבת מצברים חשמליים עם דלק רגיל. בנוסף ממליץ גרינפיס על היטל מיוחד שייגבה מתעריף החשמל ושהכנסותיו יופנו לעידוד מיזמים של התייעלות אנרגטית, ובעיקר מערכות חסכוניות למיזוג אוויר.
חזרה למהדורה המלאה
|